PhotobucketPhotobucketPhotobucketPhotobucketPhotobucket
Blog ini mengandungi Info Kucing, Tentang Kehidupan Kucingku, Resepiku Sendiri yang simple, Info-info Semasa dan Tutorial serta Sedikit Coretan Diriku

Punca-punca Kucing Muntah

Jom Selidik Punca-punca Kucing Muntah.. 

Jika kucing anda muntah yang kronik. (Kronik bererti berterusan atau berkekalan untuk masa yang lama dan berpanjangan). Maka nasihat perubatan harus dicari. Jika kucing anda muntah dengan berterusan anda dinasihatkan membawa si comel ke vet. Anda juga harus mengambil beberapa faktor yang lain. Bagaimana kesihatan kucing anda? Keadaan dia? Adakah dia lesu? Adakah dia mempunyai gejala-gejala lain seperti cirit-birit atau tiada selera makan? Kucing muntah dengan berterusan mungkin si comel mendapat gangguan kesihatan yang serius, doktor haiwan mungkin akan bertanya beberapa soalan untuk menjalankan ujian kesihatan pada si comel anda.

Ada beberapa sebab kucing anda muntah, ada yang muntah sementara dan ada yang serius. Hairballs juga boleh menyebabkan kucing muntah.

Salah satu sebab paling biasa kucing muntah adalah disebabkan hairballs. Perlu diingat bahawa apabila kucing muntah semua kandungan dalam perut akan keluar termasuk rambut. Apabila kucing anda muntah jangan sentiasa menganggap mereka memuntahkan hairballs tetapi berkemungkinan kucing muntah atas sebab-sebab lain. 

Permasalahan Dalam Pemakanan 

Kucing makan terlalu cepat atau overeats. Perubahan dalam diet si comel dengan pemakanan seperti memakan makanan yang sudah basi(lama), Makan tikus atau cicak serta bahan asing yang lain. 

Masalah parasit boleh menyebabkan kucing anda membuang, infestasi cacing dan parasit usus yang lain boleh menyebabkan kucing anda muntah. Ubat cacing adalah salah satu faktor kucing akan muntah. 

Racun

Tumbuhan toksik, anti-pembekuan, cat plumbum, agen pembersih, ubat-ubatan manusia, kopi, pembunuh rumpai, baja dan banyak lain-lain bahan beracun yang ditemui di sekitar rumah.

Terlebih Dos Ubat-ubatan Pada Kucing

Masalah usus, Kolitis, Kanser, Sembelit, Enteritis, kulat Penyakit, Gastritis, Sindrom Usus Rengsa, halangan, Tumor, Ulser.

Penyakit Metabolik

Asidosis, Diabetes, Hipertiroidisme kucing, Ketidakseimbangan Hormon, Penyakit buah pinggang, penyakit Hati, Pankreatitis, sepsis

Jangkitan

Salmonella, pyometra (jangkitan uterus), bernanah

Sebab Lain

Sindrom kencing kucing, Strok haba, Sakit Usul.

9 ulasan:

  1. my kitten muntah lepas saya beri ubat cacing..tu biase ke??? tq

    BalasPadam
    Balasan
    1. kucing ku suka sangat suka tidur kalau udah tidur lupa waktu tapi kucingku comell sampai" opah ku gemas sekali sama kucing ku

      Padam
  2. kucing ku lari dari rumah ku die pergi tadi pagi aku tak tau die di mana kucing ku bernama ichiko dia sangat comel sekali tapi dia ntah pergi kmana aku risau sampai; aku nangis dia kucing palingggg aku sayang . tapi kenapa dia pergi yah duh ya allah mudah"an jah dia ketemu ya allah amiiin

    BalasPadam
  3. Kalau kucing tu muntah banyak dan warnanya seakan2 warna cirit . Adakah tu normal atau kronik? Kena bawak ke vet tak eh ?

    BalasPadam
  4. Ada cara lain nak mngobat kucing yg balik2 muntah?? Selain dekat klinik haiwan.. Klinik haiwan jauh sngat dari tmpat tggal.. Mcm mana erk?? Please, help me..

    BalasPadam
  5. Ada cara lain nak mngobat kucing yg balik2 muntah?? Selain dekat klinik haiwan.. Klinik haiwan jauh sngat dari tmpat tggal.. Mcm mana erk?? Please, help me..

    BalasPadam
  6. kucing sy muntah selepas makan.dan bila sy pegang perut die.die larikan diri.minta penjelasan

    BalasPadam

Pasti My Cats Cyg Kamu!!

Secebis Rumusan

Blog ini diwujudkan kerana Oyen..iaitu kucing kesayanganku..kemudian Lolie muncul dalam hidup Oyen untuk menjadi ratu dan peneman Oyen. Lolie kucing kesayanganku yang kedua, Lolie juga sumber inspirasi blog ini dan juga logo serta banner blog ini. Namun kedua-dua mereka umur tidak panjang, Oyen pergi meninggalkan kami dahulu kemudian diikuti Lolie dan anak-anaknya pergi meninggalkanku. Mereka pergi terlalu cepat..mungkin Allah dah tentukan segalanya. Walaupun pada mulanya aku tidak dapat menerima kehilangan Oyen namun lama-kelamaan aku redha ketentuan-Nya. Oyen dan Lolie sentiasa dalam kenanganku. Nak baca lanjut tentang kedua mereka sila klik "Kucingku".

Komen Pelawat

Comment Box

Copyright© All Rights Reserved princesskittyku.blogspot.com