PhotobucketPhotobucketPhotobucketPhotobucketPhotobucket
Blog ini mengandungi Info Kucing, Tentang Kehidupan Kucingku, Resepiku Sendiri yang simple, Info-info Semasa dan Tutorial serta Sedikit Coretan Diriku

Top 10 Baka Kucing Paling Cantik

Kali ni kita semak senarai Top 10 Baka Kucing Peliharaan Paling Cantik, lepas ni korang boleh la pilih kucing mana korang nak beli nanti ye..yang tak termasuk dalam senarai pun cantik-cantik juga kucing, ini hanya senarai yang di ambil dari Akorra. Jom kita semak....

10. Manx

Dipercayai berasal di Isle of Man beratus-ratus tahun yang lalu, kucing Manx berekor pendek sering digambarkan "seperti anjing," kerana sifat mereka suka bermain seakan sama seperti anjing iaitu contohnya apabila tuannya melempar mainan kucing Manx terus mencapai dan memberi kepada tuannya semula.

9. American Shorthair

Sangat popular, sifat lembut, dan ciri-ciri kacak, kucing American Shorthair adalah "baka dari Amerika," yang dikatakan telah tiba di Amerika Syarikat pada Mayflower, di mana mereka telah digunakan untuk perangkap tikus. Walaupun kucing ini ada kaitan dengan kucing British Shorthair, tetapi versi Amerika adalah lebih lama, lebih mantap, dan lebih aktif. Kucing American Shorthair  sangat mahir dalam tangkap tikus. Kucing American Shorthair dikenali kerana sangat penyayang dengan tuan mereka, lemah-lembut dengan anak-anak, dan mudah berurusan dengan haiwan peliharaan rumah jiran-jiran yang lain. Kucing  American Shorthair  adalah antara baka yang sihat dan paling bertenaga.

8. Chausie

Baka eksotik ini adalah hasil daripada pembiakan antara kucing liar "hutan" dan kucing domestik. Chausies mula dibesarkan pada tahun 1960-an dan 1970-an sebagai alternatif yang lebih selamat untuk menyimpan kucing hutan di rumah. Matlamat dalam pembiakan Chausies hari ini masih sama seperti ketika mereka mula-mula dicipta: baka yang mempunyai rupa bentuk, cantik, dan saiz kucing hutan liar, tetapi gen lembut dari kucing domestik. Hari ini, baka domestik yang paling biasa digunakan untuk menghasilkan Chausies adalah Abyssinian, kerana ia mempunyai rupa yang sama seperti kucing hutan tetapi Abyssinian adalah jauh lebih kecil. Chausies mempunyai tahap tenaga yang tinggi, penerjun handal dan amat suka bermain, menjadikan mereka teman yang ideal untuk anak-anak muda.

7. Turkish Angora

Dianggap sebagai khazanah di negara asal Turki, Angora Turki ditemui pada abad ke-16. Berkemungkinan besar berasal dari gunung. Angora Turki sangat bijak, baik dengan kanak-kanak, dan suka bermain dengan sesiapa sahaja.

6. Ragdoll

Dibiak tahun 1960-an oleh pembiak baka di California. Ragdolls dianggap lebih berminat dengan tuan mereka daripada beberapa baka kucing yang lain, kerana sering mengikuti pemiliknya dari bilik ke bilik dan menarik tuan mereka untuk bermain. Tetapi hati-hati dengan gigi dan kuku mereka, Ragdolls tenang dan tidak berkonfrontasi. Kerana sifat mereka yang santai dan tidak agresif.

5. Toyger

Ditemui pada tahun 1980, penemuan ini mencetuskan idea kucing domestik yang menyerupai harimau liar, tetapi sesuai sebagai binatang peliharaan anda. Dalam erti kata lain, "harimau mainan" yang akan menjadi inspirasi kepada pemilik kucing menjaga mengenai punca memelihara harimau liar.

4. Persian Cat

Dipuja oleh fanciers kucing di seluruh dunia berbulu panjang dan berkilat, Parsi adalah salah satu baka kucing yang tertua, yang telah diimport dari Parsi ke Itali pada tahun 1620. Parsi telah menjadi baka kucing yang paling popular di dunia. CFA kini mengiktiraf lebih daripada tujuh bahagian warna asal kucing Parsi. Walaupun membela kucing Parsi memerlukan modal yang tinggi berbanding kucing lain, Parsi  amat dikasihi oleh pemilik mereka kerana perwatakan yang comel, lembut dan kasih sayang dalam persahabatan dengan tuannya. Kucing Parsi tidak seperti sesetengah baka kucing lain yang suka melompat dan bermain, Parsi lebih suka bergembira dengan bertenggek di atas belakang sofa atau bendul tingkap. Kerana sifat mereka yang santai dan suara sedikit halus atau kecil, mereka adalah sahabat yang menarik untuk kanak-kanak dan warga emas.

3. Ashera

Jolokannya sebagai kacukan hypoallergenic kucing domestik, Serval Afrika, dan Asia Leopard Cat, baka ini adalah salah satu yang terbaru yang direka untuk berada di pasaran. Diiklankan sebagai mini-harimau bintang, bintik, Asheras yang dihasilkan untuk ujian DNA setakat ini telah terbukti menjadi kucing Savannah, dengan nama yang baru dan tag harga yang lebih tinggi. Alledgedly, Ashera yang sangat pintar, penyayang, Dengan corak harimau bintang yang indah dan menarik mata hijau, yang sangat indah.

2. The Sandcat

Jika anda melihat kucing ini pasti anda serta-merta jatuh cinta dengan Sandcat yang indah dan anggun. Warna pasir yang cantik dengan mata emas yang menarik, Sandcat mempunyai telinga segi tiga yang besar yang menonjol dari kepala panjang, rata, menjadikan ia sangat peka terhadap bunyi meskipun bunyi yang tidak didengari manusia.

1. Scottish Fold

Tidak dinafikan faktor adorability yang tinggi pada  Scottish Fold yang manis dan menarik.  Scottish Fold mempunyai suara yang kecil. Dipanggil "Coupari" oleh sesetengah penternak Kanada,  Scottish Fold mempunyai gen mutasi yang semula jadi yang berlaku yang menyebabkan rawan dalam telinga berlipat, ia juga memberikan mereka kelihatan seperti burung hantu dengan gaya yang tersendiri. Ditemui di rantau Tayside Scotland pada tahun 1961 dan diberi status kejohanan penuh oleh CFA pada tahun 1978.  Scottish Fold adalah kucing  yang sederhana lembut dan berbadan bulat. Kucing yang sihat dan kuat ini secara umumnya lebih lembut.

~Macam mana dengan senarai di atas? Bagi saya, kucing Scottish Fold dan kucing Parsi(Persian) yang menarik minat saya ^_^..korang macam mana?

2 ulasan:

  1. kucing parsi tetap top pada kucen master ;-D

    BalasPadam
  2. saya ada burung saya tak ada kucing hihihi :]

    BalasPadam

Pasti My Cats Cyg Kamu!!

Secebis Rumusan

Blog ini diwujudkan kerana Oyen..iaitu kucing kesayanganku..kemudian Lolie muncul dalam hidup Oyen untuk menjadi ratu dan peneman Oyen. Lolie kucing kesayanganku yang kedua, Lolie juga sumber inspirasi blog ini dan juga logo serta banner blog ini. Namun kedua-dua mereka umur tidak panjang, Oyen pergi meninggalkan kami dahulu kemudian diikuti Lolie dan anak-anaknya pergi meninggalkanku. Mereka pergi terlalu cepat..mungkin Allah dah tentukan segalanya. Walaupun pada mulanya aku tidak dapat menerima kehilangan Oyen namun lama-kelamaan aku redha ketentuan-Nya. Oyen dan Lolie sentiasa dalam kenanganku. Nak baca lanjut tentang kedua mereka sila klik "Kucingku".

Komen Pelawat

Comment Box

Copyright© All Rights Reserved princesskittyku.blogspot.com