PhotobucketPhotobucketPhotobucketPhotobucketPhotobucket
Blog ini mengandungi Info Kucing, Tentang Kehidupan Kucingku, Resepiku Sendiri yang simple, Info-info Semasa dan Tutorial serta Sedikit Coretan Diriku

Jangkitan Mata Kucing: Gejala, Diagnosis, Prognosis dan Rawatan

Apabila kucing berkelip luar biasa, menggosok mata dan bertaik mata boleh menjadi tanda-tanda jangkitan mata. Masalah mata disebabkan oleh ejen berjangkit seperti bakteria atau virus adalah perkara biasa bagi kucing, di bawah ini ada beberapa tanda-tanda klinikal yang dialami kucing.

Punca Jangkitan Mata Pada Kucing

Walaupun penyakit lain banyak memberi kesan kepada mata kucing, namun agen jangkitan adalah salah satu punca paling biasa penyakit mata kucing. Kucing yang dijangkiti yang berada berhampiran dengan kucing lain adalah satu risiko yang akan menjangkiti kucing lain dan juga sukar untuk pulihkan mata kucing kerana keadaan yang sesak dan bakteria makin membiak.

Kebiasaannya kucing kecil, senang terkena jangkitan mata oleh bakteria dan virus. Bakteria Chlamydia dan Mycoplasma adalah dua bakteria diagnosis. Kucing herpesvirus jenis 1 sering terkena virus, tetapi virus lain seperti calicivirus juga boleh menyebabkan jangkitan mata. Jangkitan mata sering berlaku pada kucing kecil kerana sistem imun mereka yang lemah dan mereka yang terdedah kepada persekitaran tekanan tinggi seperti tempat perlindungan, namun begitu kucing-kucing lain juga berisiko akan terjejas.

Ada juga kes lain kucing dewasa yang berada di persekitaran yang baik secara tiba-tiba mendapat jangkitan mata mungkin mereka mendapat jangkitan oleh masalah-masalah lain. Penyumbang utama yang terjadi mungkin disebabkan Trauma pada mata, penyakit autoimun, kanser dan sistemik jangkitan virus seperti kucing leukemia (FeLV) dan virus kucing immunodeficiency (FIV).

Gejala Jangkitan Mata Kucing

Ibu bapa kucing boleh menunjukkan beberapa tanda jangkitan, termasuk:

  • Putih mata boleh menjadi merah.
  • Pelepasan okular boleh terjadi dan menyebabkan urat mata nampak dengan jelas, mata berkelip-kelip dengan kerap dan selalu menggosok mata.
  • Taik mata boleh menyebabkan kelopak mata menonjol kerana boleh menyebabkan mata membengkak 
  • Kucing anda mungkin mempunyai tanda-tanda klinikal lain seperti jangkitan pernafasan atas, seperti bersin atau selsema.

Gejala-gejala ini boleh menjejaskan kedua-dua mata. Ia adalah perkara biasa bagi kucing yang menunjukkan salah satu daripada gejala di atas, terutamanya pada awal jangkitan.

Diagnosis Pada Jangkitan Mata Kucing

Bertemu dengan doktor haiwan adalah penting untuk mengetahui masalah dengan tepat. Disamping itu doktor haiwan dapat melakukan ujian diagnostik yang paling sesuai untuk kucing anda. Ujian akan dilakukan dengan menilai mata si colmel anda iaitu tanda-tanda trauma, seperti tanda-tanda sistemik jangkitan pernafasan atas, dan menilai semua struktur mata.

Doktor haiwan akan mengambil swab kecil atau mengambil sel-sel dari kawasan radang yang dijangkiti untuk diuji. Jika terdapat masalah, doktor haiwan juga akan mencadangkan ujian tambahan seperti mengambil darah untuk memastikan tidak ada masalah yang lebih besar yang perlu ditangani.

Prognosis Pada Jangkitan Mata Kucing

Prognosis adalah jangkitan rumit yang sangat baik. Jangkitan bakteria biasanya bertindak balas dengan baik kepada rawatan yang sesuai, kerana boleh menghadkan bakteria dari merebak.

Masalah lain boleh berlaku seperti FIV, neoplasia atau kecacatan anatomik dan prognosis jangka panjang bergantung kepada kritikal penyakit yang dialami. Malah dalam kes-kes ini, jangkitan mata boleh dirawat dengan mengasingkan kucing ke kawasan yang baik.

Rawatan untuk Jangkitan Mata Kucing

Jangkitan bakteria boleh dirawat dengan antibiotik, biasanya dalam bentuk cecair. Rawatan oral biasanya tidak ditunjukkan.

Walaupun virus jangkitan mata boleh hilang dengan sendirinya, namun ramai doktor haiwan masih mengesyorkan antibiotik kerana ia adalah sesuatu yang baik kepada kucing yang mendapat jangkitan pada kedua-dua mata yang dijangkiti dengan serentak. Kes yang kritikal doktor haiwan akan mengesyorkan ubat anti-virus.

Perlu diingat bahawa gejala jangkitan pada mata kucing adalah sama namun kita harus membawa si comel melakukan checkup oleh doktor haiwan untuk mendapatkan diagnosis yang tepat. Walaupun jangkitan mata adalah perkara biasa bagi kucing namun penyakit-penyakit lain seperti glaukoma, badan-badan lemah atau kecacatan anatomi mungkin kelihatan sama dengan jangkitan mata. Jika kucing anda menunjukkan tanda-tanda ketidakselesaan, selepas diberi antibiotik sila segera untuk berjumpa dengan doktor haiwan untuk tindakan langjut.

4 ulasan:

  1. Assalammualaikum. Kucing saya mengalami sakit mata yang teruk. Matanya bengkak, dan skrg darah pula mengalir. Setiap hari saya bersihkan matanya dan titikkn ubat mata yang pihak vet bagi. Tapi tidak menjadi. Keadaan buat saya semakin risau. Tolong saya

    BalasPadam
  2. Assalamualaikum. Mata kucing saya bengkak, berwrna merah, banyk tahi mata Dan susah Nk buka. Smpi bulu dibahagian mata tu semakin berkurang. Tiap2 hari saya bersihkn. Smpi satu hari saya sapukan dettol anti septic cream dekt mata dia. Dalm beberapa minit. Matanya mengeluarkn darah. Kenapa ya? Risau saya dibuatnya.

    BalasPadam
  3. Assalamualaikum. Mata kucing saya bengkak, berwrna merah, banyk tahi mata Dan susah Nk buka. Smpi bulu dibahagian mata tu semakin berkurang. Tiap2 hari saya bersihkn. Smpi satu hari saya sapukan dettol anti septic cream dekt mata dia. Dalm beberapa minit. Matanya mengeluarkn darah. Kenapa ya? Risau saya dibuatnya.

    BalasPadam
    Balasan
    1. wslm..awk kena bw kucing awk ke vet..nanti doktor akan bg ubat..dlm seminggu/2 minggu dh sembuh..tp klu awk biarkan kucing boleh jadi buta. awk jgn bagi kucing guna ubat manusia..sbb kucing boleh mati sbb antibody kucing xsm mcm manusia..tlg jgn sesekali bg ubat manusia pd kucing.

      Padam

Pasti My Cats Cyg Kamu!!

Secebis Rumusan

Blog ini diwujudkan kerana Oyen..iaitu kucing kesayanganku..kemudian Lolie muncul dalam hidup Oyen untuk menjadi ratu dan peneman Oyen. Lolie kucing kesayanganku yang kedua, Lolie juga sumber inspirasi blog ini dan juga logo serta banner blog ini. Namun kedua-dua mereka umur tidak panjang, Oyen pergi meninggalkan kami dahulu kemudian diikuti Lolie dan anak-anaknya pergi meninggalkanku. Mereka pergi terlalu cepat..mungkin Allah dah tentukan segalanya. Walaupun pada mulanya aku tidak dapat menerima kehilangan Oyen namun lama-kelamaan aku redha ketentuan-Nya. Oyen dan Lolie sentiasa dalam kenanganku. Nak baca lanjut tentang kedua mereka sila klik "Kucingku".

Komen Pelawat

Comment Box

Copyright© All Rights Reserved princesskittyku.blogspot.com