PhotobucketPhotobucketPhotobucketPhotobucketPhotobucket
Blog ini mengandungi Info Kucing, Tentang Kehidupan Kucingku, Resepiku Sendiri yang simple, Info-info Semasa dan Tutorial serta Sedikit Coretan Diriku

Asal Usul Kucing Bali

Balinise Cats
Kucing Bali mempunyai badan yang panjang dan lampai, corak garis yang menirus dan arus bulu yang panjang dan megah. Susuk badannya mudah lentur namun cukup kukuh. Baka kucing Bali dipercayai berasal secara spontan hasil dari mutasi Kucing Siam yang berbulu panjang. 


Kerana itu dikatakan kucing ini adalah versi Kucing Siam berbulu panjang, dan disebabkan itu kucing Bali kelihatan mempunyai garis yang lebih lembut dan kurang ekstrim berbanding Kucing Siam atau kucing-kucing yang lain. Hanya pada 1940-an versi Kucing Siam berbulu panjang ini diangkat sebagai breed. Sepertimana moyangnya, kucing Bali juga merupakan kucing yang mempunyai penampilan rapi dan aristokrat dengan tubuh, kepala, kaki dan ekor yang panjang.


Kucing Bali mempunyai lapisan tunggal bulu yang halus, selembut sutera yang rapat dengan kulit dimana rerambutnya berukuran antara setengah hingga 2 inci. Lapisan tunggal bulu ini membuatkan penjagaan kebersihannya mudah dan tidak muda berserabut seperti kucing-kucing lain yang mempunyai dwi lapisan (double coat) . Antara ciri mengagumkan baka ini adalah ekor yang panjang dan cantik. 


Terdapat juga versi kucing Bali yang bebulu pendek dikenali sebagai Varians. Ini terhasil dari pengawanan antara kucing Bali dan Kucing Siam. Varians mempunyai lapisan bulu yang pendek dan lembut. Kucing Bali mempunyai personaliti yang hampir sama dengan Kucing Siam. Mereka mudah meluahkan perasaan, menunjukkan kasih sayang dan begitu pintar dengan sikap suka ingin tahu. 


Pemilik kucing Bali sememangnya begitu asyik dengan kucing yang menyerikan dan kelihatan begitu megah ini. Baka ini juga dikatakan kurang vokal dan mempunyai suara yang lebih lembut berbanding Kucing Siam. Bali, sepertimana Kucing Siam datang dengan beberapa color point seperti biru, coklat, ungu muda dan keputih-putihan. Point lain adalah seperti krim dan merah. Mata mereka tampak besar, dalam, jelas dan bersinar-sinar seakan nilam biru.
Balinise Cats

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Pasti My Cats Cyg Kamu!!

Secebis Rumusan

Blog ini diwujudkan kerana Oyen..iaitu kucing kesayanganku..kemudian Lolie muncul dalam hidup Oyen untuk menjadi ratu dan peneman Oyen. Lolie kucing kesayanganku yang kedua, Lolie juga sumber inspirasi blog ini dan juga logo serta banner blog ini. Namun kedua-dua mereka umur tidak panjang, Oyen pergi meninggalkan kami dahulu kemudian diikuti Lolie dan anak-anaknya pergi meninggalkanku. Mereka pergi terlalu cepat..mungkin Allah dah tentukan segalanya. Walaupun pada mulanya aku tidak dapat menerima kehilangan Oyen namun lama-kelamaan aku redha ketentuan-Nya. Oyen dan Lolie sentiasa dalam kenanganku. Nak baca lanjut tentang kedua mereka sila klik "Kucingku".

Komen Pelawat

Comment Box

Copyright© All Rights Reserved princesskittyku.blogspot.com