PhotobucketPhotobucketPhotobucketPhotobucketPhotobucket
Blog ini mengandungi Info Kucing, Tentang Kehidupan Kucingku, Resepiku Sendiri yang simple, Info-info Semasa dan Tutorial serta Sedikit Coretan Diriku

Cara-cara Mandikan Kucing

Semua orang tahu bahawa kucing tidak sukakan air. Bagi tuan kucing pasti kita mahukan kucing kita sentiasa bersih tanpa kotoran atau kutu dan sebagainya yang menginap di badan kucing kesayangan kita. Jika kucing anda outdoor anda wajib memandikan kucing anda kerana kadangkala ia akan membahayakan kucing kesayangan anda kerana mungkin di badan mereka mempunyai toksik berbahaya yang kita sendiri tidak tahu. Oleh itu inilah masanya untuk mandi ^_^. Berikut adalah cara-cara mandian kucing yang selesa.

Pastikan sebelum mandikan kucing:
-Syampu
-Perapi 
-2 helai tuala
-Berus / sikat
-Air suam (suam-suam kuku)
-kemeja berlengan panjang atau sarung tangan berlengan panjang
-Merawat
-Mainan 
-Sebuah bilik yang tenang dengan pintu tertutup

Pastikan Anda Menyediakan:

1. Memakai pakaian yang sesuai . Ia bukan sahaja penting untuk memandikan kucing anda tetapi ia adalah penting dan selamat dari sebarang kesan cakaran kucing. Pakai baju berlengan panjang supaya kulit anda tidak terdedah dari cakaran kucing, ataupun memakai sarung tangan berlengan panjang. Satu lagi..elakkan pakai baju baru..takut nanti baju 
anda akan rosak.

2. Jika kucing anda agak agrasif untuk lebih selamat pastikan sekurang-kurangnya dua orang yang terlibat ketika memandikan kucing anda, seorang memegang kaki tangan kucing dan seorang lagi memegang rahang kucing supaya ia tidak boleh membuka mulutnya untuk menggigit anda, tetapi pastikan anda tidak memegang ia dengan kuat kerana takut ia tidak boleh bernafas. Pegang kucing anda dengan kemas supaya ia tidak boleh lari dari genggaman anda.

 Menyediakan Mandian:

1. Mengisi tab dengan 4-5 inci dengan air suam (bergantung kepada saiz haiwan) . Isi air ke dalam tab sebelum membawa kucing anda ke dalam bilik air, kerana sesetengah kucing fobia dengan air yang mengalir.

2. Isikan 2 baldi untuk memandi dan membilas. Ini adalah supaya anda tidak perlu menyediakan air baru dari semasa ke semasa, yang mungkin akan menakutkan kucing anda.

3.Meletakkan tikar dalam tab mandi atau menggunakan tuala supaya kucing anda selesa.

Menyediakan alatan kucing untuk mandian:

1. Mempunyai syampu mandian untuk kucing, dan pastikan anda menggunakan syampu mandian khas untuk kucing bukan untuk binatang lain, ini kerana kebanyakan syampu boleh  menjadi toksik kepada kucing (seperti syampu anjing). Jangan gunakan syampu biasa, kerana ia boleh menjadi toksik kepada kucing dan boleh mengeringkan kulit. Sediakan tuala untuk mengelap kucing anda selepas selesai mandikan kucing.

2. Pra-merawat sebarang kesan berminyak . Kucing yang terkena kotoran minyak mungkin amat sukar untuk membersihkan dengan syampu biasa seperti berlumuran dengan minyak enjin atau gris gandar, minyak motor, flypaper goo, dan sebagainya.
  • Memakai sarung tangan, dan menggunakan minyak takat lebur yang rendah seperti mentega lembut, gris bacon, atau minyak sayuran boleh dimakan dan terus menyapu ke kawasan yang terjejas. Jangan gunakan air atau apa-apa pun, Mengurut bulu dengan lembut antara jari anda sehingga kotoran itu keluar dicampur dengan sedikit minyak makan. Lapkan kotoran yang keluar itu dengan tuala kecil kering.
  • Untuk kucing teruk berwarna, anda mungkin mahu mengulangi proses, untuk mencairkan bahan asing sebanyak mungkin.
  • Akhiri dengan basuhan syampu kucing dan memnadikan seperti biasa.


3. Sikat bulu dengan sempurna sebelum anda meletakkan kucing anda di dalam air jika ia berbulu panjang.

4. Potong kuku kucing sebelum anda memandikan kucing anda kerana ini akan mengurangkan kucing itu menggaru.

Ketika Kucing Sedang Mandi:

1.Bercakap dengan kucing anda dalam suara yang tenang semasa anda memandikan mereka dan pastikan memegang kucing anda dengan baik di sekitar leher atau bahu. Kadang-kadang kucing akan cuba untuk keluar dari tempat mandi. Jika mereka memilih untuk merendam hanya 2 kaki, biarkan mereka berdiri dengan dua kaki dan tangan mereka dan anda harus memegang kedua tangannya seperti menahan kucing agar tidak terjatuh.

2. Rendamkan kucing dari leher ke bawah dan letakkan sedikit syampu dan air di atas kain, kemudian basuh leher kucing anda, badan, kaki, perut dan ekor. Pastikan tidak terkena syampu di mata, hidung, mulut, atau telinga kucing anda.

3. Bilas dengan air di dalam baldi yang pertama, kemudian bilaskan air di dalam baldi yang kedua ini adalah penting untuk memastikan syampu itu hilang.

Pengeringan:

1.Keringkan dengan perlahan-lahan dengan menekan air di bulu kucing anda sebelum anda membalut kucing anda dengan tuala. Apabila tuala pertama menjadi terlalu basah gunakan tuala kering yang lain. Jangan berhenti mengelap bulu kucing anda ketika bulu kucing anda masih lagi agak lembap.

2. Apabila selesai mengeringkan kucing yg berbulu panjang, anda perlu menyikat bulu mereka agar kelihatan kemas dan senang kucing anda mahu menjilat bulu mereka.

Jangan lupa beri makanan atau ganjaran:
  • Memberi ganjaran kepada kucing anda seperti makanan kegemaran mereka dan sebagainya ini pasti kucing anda akan rasa lebih tenang apabila selesai mandi.
Rujukan: W.How

29 ulasan:

  1. Macam mana nak hilangkan warna kuning kuningan pada kaki kucing ?

    BalasPadam
  2. Sy tlh melakukannya. Berkesan! Tetapi ianya takut pada hair dryer. Mcmana erk?

    BalasPadam
    Balasan
    1. Kebiasaannye mmg kcg tktkan hair dryer. cuba tukar kpd kipas angin..mmg agak sukar nk keringkan tp utk kcg kesaygan perlu berkorban ^_^

      Padam
  3. Syampoo manusia boleh guna untuk mandikan kucing?

    BalasPadam
    Balasan
    1. Tak boleh..sebab boleh menyebabkan bulu kucing gugur..sesetengah kucing akan menyebabkan kulit mereka mendapat alergik kulit, ketahanan mereka tak sama macam manusia.

      Padam
  4. Nak tanya..kalau mandikan kucing parsi berapa kali dlm seminggu atau mandikan tiap hari minta pendapat????? Sebab syg mandikan kucing sekali sahaja dlm seminggu..

    BalasPadam
    Balasan
    1. Sy pun mandikan kucing sy sekali seminggu...sebenarnya..klu kerap sgt mandikan kucing pun xelok utk kesihatan kucing...better sekali seminggu..

      Padam
  5. Assalamualaikum nak tanya sikit. Saye syng sngt kucing saye Ciko. Mandi pun dah bersih. Tapi yang tak tanggal nye kekuningan di tapak kaki kucing saye. Macam mane yerr?

    BalasPadam
    Balasan
    1. sy rs ada jual kat petshop utk tanggal kuning tu..cuba tya diorg..

      Padam
  6. Hye. Sy nak tanya, kucing saya terkena minyak. Tapi saya baru perasan selepas memandikannya. Sebab ingatkan dia jatuh dalam air lopak. Lepas dah kering baru perasan bulu dia ada bau minyak. Jadi mcm mana ye?

    BalasPadam
  7. aslm, saya nak tanya.. umor brpa anak kucing boleh bagi mandi?

    BalasPadam
  8. kalo mandikn tanpa syampu bleh ke?guna air paip sahaja

    BalasPadam
    Balasan
    1. boleh xde masalah..cuma kena cpt keringkan la..sbb tkt jadi hapak n kcg ada masalah kulit lain sbb xde support utk kulit...

      Padam
  9. sye beri kcg sye mndi pakai sympu anjing yg antiseptik tu utk buang kutu dierr. boleh ke?

    BalasPadam
    Balasan
    1. seeloknya jgn gunakan syampu anjing untuk kucing..selalunya ketahanan kulit kucing dan anjing berbeza..

      Padam
  10. Sy bru lpas mandikan kucing..terima kasih tips ni..

    BalasPadam
  11. Blh ke kite mndikan ank kucing yg umir die 1 bulan pon xsmpai lagi sbb ibu die slalu bwk ank die ke tmpat yg kotor??

    BalasPadam
  12. Blh ke kite mndikan ank kucing yg umir die 1 bulan pon xsmpai lagi sbb ibu die slalu bwk ank die ke tmpat yg kotor??

    BalasPadam
  13. Macam mne nk bersihkan dlm tlnga kucing?

    BalasPadam
    Balasan
    1. Pakai cottonbud. Calit dengan minyak johnson tu pn bleh

      Padam
    2. Pakai cottonbud. Calit dengan minyak johnson tu pn bleh

      Padam
  14. Terima kasih. Info yg sangat bermakna

    BalasPadam
  15. Terima kasih. Info yg sangat bermakna

    BalasPadam
  16. Salam. Biasanya waktu bila blh mandikan anak kucing usia 2 bulan? Pagi/ ptg?

    BalasPadam
  17. salam, kucing saye terkena minyak. sy baru perasan selepas mandikannnya. macam mane yea?

    BalasPadam
  18. Sebaiknya waktu thri @ awl petang

    BalasPadam

Pasti My Cats Cyg Kamu!!

Secebis Rumusan

Blog ini diwujudkan kerana Oyen..iaitu kucing kesayanganku..kemudian Lolie muncul dalam hidup Oyen untuk menjadi ratu dan peneman Oyen. Lolie kucing kesayanganku yang kedua, Lolie juga sumber inspirasi blog ini dan juga logo serta banner blog ini. Namun kedua-dua mereka umur tidak panjang, Oyen pergi meninggalkan kami dahulu kemudian diikuti Lolie dan anak-anaknya pergi meninggalkanku. Mereka pergi terlalu cepat..mungkin Allah dah tentukan segalanya. Walaupun pada mulanya aku tidak dapat menerima kehilangan Oyen namun lama-kelamaan aku redha ketentuan-Nya. Oyen dan Lolie sentiasa dalam kenanganku. Nak baca lanjut tentang kedua mereka sila klik "Kucingku".

Komen Pelawat

Comment Box

Copyright© All Rights Reserved princesskittyku.blogspot.com