PhotobucketPhotobucketPhotobucketPhotobucketPhotobucket
Blog ini mengandungi Info Kucing, Tentang Kehidupan Kucingku, Resepiku Sendiri yang simple, Info-info Semasa dan Tutorial serta Sedikit Coretan Diriku

Bagaimana Membuat Kucing Anda Menyukai Anda?

Adakah anda mahu kucing anda menyukai anda? Ia mungkin mengambil sedikit masa, tetapi sangat berbaloi apabila kucing menyayangi kita seperti mana kita menyanyangi mereka.
Langkah-langkah:

1.Beri perhatian kepada kucing anda. Sukar untuk kucing menyukai seseorang apabila anda tidak memberi perhatian kepada mereka. kucing sering menunjukkan sikap mereka kepada anda supaya anda mengambil berat tentang mereka. Tetapi jangan terlalu memberi perhatian kepada mereka kerana adakala sikap mereka akan menjadi keterlaluan.

2.Cuba menjaga kucing anda daripada mereka mendapat masalah. Anda mahu kucing anda tahu bahawa mereka selamat dan dilindungi ketika bersama anda. Jika mereka tahu anda sentiasa melindungi mereka, mereka akan mengasihi anda.
Oyen kucingku sayang

3.Untuk makanan. Jangan menukar makanan mereka ke makanan yang lain dengan drastik. Apabila mereka melakukan sesuatu yang baik cuba memberi ganjaran kepada mereka.

4.Apabila anda keluar biarkan kucing anda di luar untuk mendapat kedamaian dan ketenangan atau jika kucing anda pandai menggunakan litter box biarkan mereka berada di dalam rumah. Jika anda perlu meninggalkan mereka untuk satu jangka masa, pastikan kucing anda mempunyai makanan dan minuman yang mencukupi dan apabila anda kembali mereka sentiasa menunggu anda dengan sihat. Pastikan kucing anda tahu anda merindukannya.

5.Apapun personaliti mereka, mereka lebih suka bebas. Jika dia tidak memberi perhatian kepada anda , mungkin mereka sedang memerhati burung di luar atau apa-apa sahaja yang menarik perhatian mereka ketika itu, jangan risau kerana mereka begitu hanya perlu seketika.
Sama seperti kita, kucing memerlukan ruang peribadi mereka juga! Ingat jangan terlalu mengongkong mereka kerana kucing tidak suka kita melayan mereka seperti itu.

6.Jika kucing anda berbulu panjang sikap bulu kucing anda dengan kerap kerana mereka mempunyai banyak bulu yang gugur yang masih melekat di badan mereka, mereka akan rasa lebih disayangi. Anda juga boleh memberus gigi mereka, dapatkan berus khas dan ubat gigi dari doktor haiwan anda. Memberi kasih-sayang kepada kucing anda membuatkan kucing semakin menyayangi anda.

7.Jangan banyak mengejar mereka dan biarkan mereka datang kepada kamu kemudian jemput mereka ke atas riba anda, jangan pula mengheret mereka.
Oyen sentiasa dalam kenangan

8.Apabila kucing anda hendak tidur dan ingin melihat anda, anda datang kepada mereka dengan suara yang menenangkan mereka.

9.Pastikan litter box bersih supaya mereka tidak mencari tempat baru untuk membuang. Jangan secara drastik menukar jenama pasir, campurkan kedua-dua jenama supaya lama-kelamaan bau pasir lama akan menghilang.

10.Biarkan kucing anda datang kepada anda. Kucing tidak suka melihat muka anda ketika anda lebih tinggi dari mereka, kucing mungkin akan berfikir anda akan menyerang mereka!

11.Bercakap dengan kucing anda. Ini mungkin bunyi gila. Tetapi selepas itu mereka akan mula memahami anda. Mereka suka anda mengambil berat dan mendengar suara anda. Selepas beberapa ketika mereka akan mengenali perkataan-perkataan yang berbeza.

12.Jika kucing anda telah melakukan sesuatu yang betul pada kali pertama berikan mereka ganjaran seperti makanan atau sebagainya.

13.Beri kucing anda sedikit ruang. Ia tidak suka jika anda sentiasa memberi perhatian kepada mereka, mereka pun mahu tidur dengan aman dan jangan mengganggu mereka biarkan mereka berehat.
mama rindu pada Oyen

14.Apabila anda pulang ke rumah, perlahan-lahan berjalan ke depan dan membongkok ke bawah untuk mengambil kucing anda. Kucing seperti kita apabila berada di tahap yang sama mereka akan rasa lebih selamat. Ia menakutkan mereka apabila mereka perlu melihat ke atas dan melihat gergasi yang menakutkan! (Bukannya takut kepada anda tapi mereka takut dengan ketinggian anda).

15.Apabila anda duduk dan anda mahu ia datang kepada anda, letakkan tangan anda di atas kaki anda, pastikan anda meninggalkan ruang yang mencukupi bagi mereka untuk melompat di atas riba anda.

16.Tawarkan susu kepada mereka dengan jumlah yang kecil. Kebanyakan kucing suka susu, jika kucing minum susu terlalu banyak, mereka boleh jatuh sakit. Kebanyakan kucing. Susu sering menyebabkan kucing cirit-birit, anda boleh mencari susu laktosa di kedai-kedai, yang dibuat khas untuk kucing.

17.Bermain dengan mereka. Gunakan tali atau mainan untuk berinteraksi dengan mereka, pastikan anda berinteraksi dengan mereka supaya mereka berseronok bermain dengan anda.

18.Jika kucing anda bergesel kepada anda bermakna dia menyukai anda.
sifat manja Oyen sentiasa di hati

19.Jika di rumah anda, ada tinggal dengan ramai orang, biarkan kucing mengenali siapa yang selalu sediakan makanan kepada mereka. Lama-kelamaan kucing akan membiasakan diri dan terus akan datang kepada anda jika mereka terasa lapar.

20.Cuba memberi makan kepada kucing anda dengan tapak tangan atau hujung jari anda supaya mereka tahu bahawa mereka boleh mempercayai anda.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Pasti My Cats Cyg Kamu!!

Secebis Rumusan

Blog ini diwujudkan kerana Oyen..iaitu kucing kesayanganku..kemudian Lolie muncul dalam hidup Oyen untuk menjadi ratu dan peneman Oyen. Lolie kucing kesayanganku yang kedua, Lolie juga sumber inspirasi blog ini dan juga logo serta banner blog ini. Namun kedua-dua mereka umur tidak panjang, Oyen pergi meninggalkan kami dahulu kemudian diikuti Lolie dan anak-anaknya pergi meninggalkanku. Mereka pergi terlalu cepat..mungkin Allah dah tentukan segalanya. Walaupun pada mulanya aku tidak dapat menerima kehilangan Oyen namun lama-kelamaan aku redha ketentuan-Nya. Oyen dan Lolie sentiasa dalam kenanganku. Nak baca lanjut tentang kedua mereka sila klik "Kucingku".

Komen Pelawat

Comment Box

Copyright© All Rights Reserved princesskittyku.blogspot.com