PhotobucketPhotobucketPhotobucketPhotobucketPhotobucket
Blog ini mengandungi Info Kucing, Tentang Kehidupan Kucingku, Resepiku Sendiri yang simple, Info-info Semasa dan Tutorial serta Sedikit Coretan Diriku

Pengenalan Vaksin Kepada Kucing

Pernahkah kucing anda menerima suntikan vaksin di klinik? Jika pernah, mungkin kita akan tertanya-tanya apakah maksud FRCP, FeLV dan FIP yang tertera pada kad klinik yang diberikan.

Kebanyakannya tidak pernah bertanya apakah makna perkataan-perkataan tersebut, dan hanya berkata kepada doktor, "Buatlah apa yang perlu".

Tidaklah salah meletakkan keyakinan itu pada mereka yang pakar, tetapi adalah lebih baik jika kita juga memahami apa yang mereka lakukan.

Sebagai pemilik kucing, amat berguna jika kita mempunyai sedikit sebanyak pengetahuan tentang beberapa penyakit yang boleh dihindari (atau dikurangkan risikonya) melalui suntikan vaksin.


Kita juga mungkin akan terkejut apabila mengetahui yang suntikan vaksin sebenarnya tidaklah bersifat pelindung mutlak, sepertimana yang kita sangkakan, malah suntikan berkala pada setiap tahun juga mungkin tidak begitu sesuai untuk kucing anda.

Tujuan vaksin adalah untuk mengajar sistem imunisasi kucing melawan beberapa penyakit berjangkit yang menyerang kucing. Adakah sistem ini perlu diingatkan pada setiap tahun?
Kiriman kali ini dan beberapa lagi pada masa akan datang mungkin agak membosankan, kerana kita akan bercerita tentang aspek perubatan dan penyakit-penyakit tertentu. Namun saya akan cuba mengolahnya kepada bahasa yang kita semua faham, dan tidak terlalu fokus kepada istilah-istilah teknikal.

Perlu ke vaksin?

Vaksinasi adalah antara beberapa perkara kontroversi sejak bertahun-tahun. Sesetengahnya berpendapat jika kucing tersebut indoor, tidak melepaskan diri dan tidak berhubung dengan binatang di luar maka tidak perlu lagi di vaksin selepas tempoh matang.

Ada juga yang berpendapat vaksinasi tahunan adalah tidak perlu tetapi yang penting adalah di vaksin secara kerap atau 2-3 kali setahun. Ada juga yang berkata vaksinasi tahunan adalah satu-satunya cara untuk selamat.

Bukan itu sahaja, jenis vaksin yang diberikan juga merupakan topik yang kontroversi. Sebab itu jika kita pergi ke 3 buah klinik dan bertanya mengenai perkara ini mungkin kita akan mendapat 3 jawapan yang berbeza. Namun begitu, setiap pendapat yang berbeza ini mempunyai hujah yang boleh diterima, dan tidak bermakna pendapat orang lain adalah salah.

Sistem imunisasi kucing yang tidak terdedah kepada mana-mana penyakit adalah tidak begitu kuat berbanding yang pernah mengalaminya. Ini kerana mereka tidak berpeluang untuk membina imuniti untuk melawan penyakit tersebut.

Sepertimana kehidupan kita sendiri, jika kita tidak pernah jatuh, bagaimana kita akan belajar untuk bangun? Sebab itu kita tidak perlu takut untuk gagal kerana ini akan mengajar kita menjadi manusia yang lebih baik.

Maka, apabila sistem imunisasi kucing dirangsang dengan penyakit, ia berpeluang untuk membina pertahanan melawan penyakit tersebut. Vaksinasi membolehkan kucing didedahkan kepada beberapa virus (dengan selamat), dan mengukuhkan imunisasi bukan sahaja melindungi dari penyakit tertentu sahaja tetapi untuk semua penyakit, secara umumnya.

Dalam masa yang sama juga, terdapat risiko yang melibatkan vaksinasi dan risiko ini meningkat dengan peningkatan kekerapan kucing kita divaksin. Kucing saya yang terakhir, Putih, mengalami kanser yang terlalu agresif dan tidak boleh dibendung lagi. Kanser ini dirangsang oleh vaksin, iaitu ia mempunyai kaitan dengan vaksin feline leukemia yang diberi secara tahunan sebagai kucing outdoor.

Suntikan yang bertujuan untuk menyelamatkan nyawa akhirnya menjadi kanser yang membunuhnya. Ada sesetengah kucing pula mengalami tumor dari vaksin tertentu, seperti feline leukemia dan rabies.

Bukan semua kucing akan mengalami kes seperti ini. Cuma saya lebih suka bersikap adil, berkongsi pengetahuan dan meraikan pendapat walaupun ianya berbeza.
Ia adalah ibarat pil Panadol. Jika kita demam, kita boleh memilih untuk makan Panadol untuk meredakan demam. Dalam masa yang sama, Panadol juga memberi risiko kepada kesihatan jika berlebihan, iaitu menjadi racun yang tersimpan di dalam hati dan buah pinggang.

Apa yang saya ingin sampaikan di sini ialah, vaksin adalah sebahagian aspek penting sebagai langkah pencegahan dalam penjagaan kesihatan kucing. Tetapi ramai yang salah faham dan menganggap vaksin adalah lebih penting berbanding pemeriksaan hands-on oleh doktor. Suntikan vaksin kini adalah murah sehingga ada pemilik yang mengabaikan pemeriksaan tahunan kesihatan kucing (medical check-up/annual health care).

4 ulasan:

  1. salam sy nk tanya, mana sy boleh dapatkan suntikan vaksin tu? and range harga utk stp suntikan berapa?? thanks..^_^

    BalasPadam
    Balasan
    1. Suntik di vet..harga dalam RM15.00 seekor..mgk harga tak sama bagi sesetgh vet.

      Padam

Pasti My Cats Cyg Kamu!!

Secebis Rumusan

Blog ini diwujudkan kerana Oyen..iaitu kucing kesayanganku..kemudian Lolie muncul dalam hidup Oyen untuk menjadi ratu dan peneman Oyen. Lolie kucing kesayanganku yang kedua, Lolie juga sumber inspirasi blog ini dan juga logo serta banner blog ini. Namun kedua-dua mereka umur tidak panjang, Oyen pergi meninggalkan kami dahulu kemudian diikuti Lolie dan anak-anaknya pergi meninggalkanku. Mereka pergi terlalu cepat..mungkin Allah dah tentukan segalanya. Walaupun pada mulanya aku tidak dapat menerima kehilangan Oyen namun lama-kelamaan aku redha ketentuan-Nya. Oyen dan Lolie sentiasa dalam kenanganku. Nak baca lanjut tentang kedua mereka sila klik "Kucingku".

Komen Pelawat

Comment Box

Copyright© All Rights Reserved princesskittyku.blogspot.com